16 augusti 2013

Växthuset

Växthuset har verkligen genomgått en förvandling sedan vi flyttade in för över 3 år sedan. Förra sommaren var strukturen och grunden klar. I år har de perenna växterna varit stora och fina. Tänkte berätta lite om hur jag tänkt med vårt växthus. Ja första bilden talar för sig själv, katastrof. Trasigt och fullt med ogräs. I och med att det var så mycket ogräs tänkte jag att det är ingen idé att odla direkt på marken. Så en sommar gick åt till att gräva bort ogräs, rötter och ta bort jord. Stenplattorna (70'tals sjöstensplattor) vände jag helt enkelt på efter det att jag lagt en markduk. Jag sparade dock en bit längst in, lagom stort för att orka hålla ogräset borta och för en vinranka att växa.

De glasskivor som var trasig i taket bytte vi ut mot plast, det går att beställa glas hos glasmästaren. Men vi valde plast p.g.a pris, ökat solskydd och minska risken att det går sönder igen. Även dörren blev i plast, men det är jag inte lika nöjd med. Just nu är dörren bortplockad, den skymmer insyn och utsikt. Den går inte så lätt att öppna och stänga så den står alltid öppen. Då kan man lika gärna vara utan.

öv. Inflytt våren 2010. 
öh. Sommaren 2011-12, lägger om golvet, bygger odlingslådor.
uv. 2013 myntan vid ingången till växthuset har vuxit ordentligt.
uh. Sommaren 2013 en soffa får flytta in.



blommande temynta, ringblomma och solros.

 På utsidan vid ingången planterade jag temynta, chokladmynta, annanasmynta, jordgubbsmynta och vanlig mynta. En köksväxt som också doftar gott när man går förbi. De trivs verkligen i den leriga jorden. Mot söder finns två stora odlingslådor. Där varierar utbytet år för år med ettåriga växter och blommor. I år blev det mest blommor. Ringblomma, solros, vitlök, ruccola och pionvallmo. På baksidan växer två olika sorters rabarber. I "hörnen/tårtbitarna" mellan lådorna växer svarta vinbär. Detta för att det är omöjligt att klippa gräset där. Så temat i och runt växthuset är ätbart ;) Jag är väldigt nöjd med vad vi lyckats få till på dessa 3 åren.



photo by Miriam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din hälsning!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...